The Handmaid's Tale

handmaids-tale-madeline-brewerbron foto: https://www.elitedaily.com/entertainment/questions-so-far-handmaids-tale/1887767

In september werden de Emmy’s uitgereikt. 1 van de grote winnaars was de serie The Handmaid’s Tale. Ik ben meteen naar de serie op zoek gegaan en ik was zwaar onder de indruk.
De serie staat sinds kort ook op Videoland.

De serie speelt zich af in de nabije toekomst. Na dat er een oorlog is geweest in Amerika is er nu een streng christelijke regering die ‘Gilead’ heet. Er zijn nog maar weinig vrouwen vruchtbaar en daarom worden de vruchtbare vrouwen “verzameld” en “ingezet” als handmaid zodat ze kinderen kunnen baren voor de generaals. Dit gaat natuurlijk niet vrijwillig. De handmaids worden gedwongen, gehersenspoeld, bedreigd en mishandeld. De raken zelfs hun eigen naam kwijt en heten nu voortaan Of- met daarachter de naam van de generaal waarvoor ze een kind moeten baren. (bijv. Offred)

Je valt midden in het verhaal bij de eerste aflevering. Via flashbacks zie je hoe het zo ver heeft kunnen komen. Omdat de veranderingen langzaam zijn gegaan vraag je je af… zou zoiets echt kunnen gebeuren… ?

Daarom kwam de serie ook zo bij me binnen. Het is iets waar ik nachtmerries over zou kunnen hebben. Daarom keek ik ook niet te veel afleveringen achter elkaar.
En ja, daarom vind ik de serie ook zo goed. Omdat je er over na gaat denken. Wat zou ik doen als ik in zo’n situatie zat.

De kleding in deze serie is een heel belangrijk onderdeel. Iedereen draagt eigenlijk een uniform en is daardoor zijn eigen ik kwijt. Ik ben dol op kostuums en kijk eigenlijk altijd wat mensen aan hebben in een film of serie.

00-tout-handmaids-talebron foto: https://assets.vogue.com/photos/592460cb409dde0eb23832e0/master/pass/00-tout-handmaids-tale.jpg

De handmaids dragen een wijde rode jurk en een wit kapje. Als ze buiten zijn dragen ze een rode cape en een grote witte kap die ze “wings” noemen. Ze dragen ook opvallende lompe laarzen.

imagebron foto: http://s3.r29static.com//bin/entry/eca/720×480,80/1791135/image.jpg

De vrouwen van de generaals dragen jurken in een blauw/groene kleur, zelfs de pumps hebben deze kleur.

Latebron foto: https://fsmedia.imgix.net/a9/f9/86/63/2f53/4788/8d67/dd1cbe5daab0/rita-a-martha-and-offred-a-handmaid.jpeg

De Martha’s dragen beige kleding, met een hoofddoekje. Zij zijn de huishoudsters.

the-handmaid-s-tale-phoot-ann-dowd-990783bron foto: https://www.ecranlarge.com/uploads/image/000/990/the-handmaid-s-tale-phoot-ann-dowd-990783.jpg

Op deze foto zien we Aunt Lydia. Ja ze heeft een stroomstootwapen in haar hand. De “tantes” dragen donkerbruine kleding. Ik zie hier een beetje Nazi-invloeden.
De tantes “trainen” de dames en houden ze onder de duim.

HandMaid_TAbron foto: https://media.wired.com/photos/59265271af95806129f4f088/master/w_2400,c_limit/HandMaid_TA.jpg

De generaals dragen een zwart pak. Met een subtiel speldje op de revers. Ook dit pak deed me weer aan de Nazi’s denken.

Ja wat ik kan ik verder nog zeggen… Ga deze serie kijken is echt heel gaaf!!

Heb jij deze serie al gekeken?

Scanjulia

Reacties